Zrób Ją Sam - Budujemy

Budowanie gitary elektrycznej rozpoczęliśmy od zakupienia części i jednoczesnego projektowania.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

PODSTRUNNICĘ, PROGI oraz NAPINACZ zakupiliśmy w firmie WARMOTH GUITAR
PRODUCTS inc., w USA. Pomógł nam w tym mój brat i wuj moich córek - Mirosław.

MASKĘ Z PRZYSTAWKAMI - KOMPLETNĄ, KLUCZE (MASZYNKI) oraz MOSTEK
zakupiliśmy w polskich sklepach muzycznych. Części te są produkcji koreańskiej, jak i wiele gitar na polskim rynku.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

MOSTEK

Kupiliśmy mostek tremolo jednostronny. Wydawał nam się lepszy.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

KLUCZE (MASZYNKI)

Klucze kupiliśmy także w polskim sklepie muzycznym. Cena była również przystępna.

 

 

 

 

 

 

 

 

MASKA KOMPLETNA

Zakup maski z przystawkami i kompletnym układem elektrycznym ułatwił nam pracę.

 

 

 

 

 

 

 

 

NAPINACZ - TRUSS ROD

Zakupiliśmy napinacz starej konstrukcji tzw. - vintage truss rod, który z jednej strony
posiada kotwicę, a z drugiej nakrętkę z gwintem drobnozwojnym.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

PODSTRUNNICA - FRETBOARD

Podstrunnica z naciętymi kanałkami pod progi to niesamowite ułatwienie przy wykonywaniu
szyjki gitary. Podstrunnica wykonana z materiału - indian rosewood. Rzeczywiście podczas
skrawania pachniała różą.

WYKONYWANIE SZYJKI GITARY

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

NANOSZENIE RYSUNKU NA DREWNO

Kawałek drewna o wymiarach: grubość: 25 mm, szerokość:100, długość: 690 mm,
przeznaczony na szyjkę, został przygotowany przez stolarza, który zajmuje się renowacją
starych mebli. Drewno przygotowane przez niego było suszone w sposób naturalny przez kilka lat.
Zastosowany gatunek drewna - jesion - świetnie nadaje się do wykonania szyjki.
Najbardziej polecany jest oczywiście klon, ale są kłopoty z dotarciem do niego.. Jeśli ktoś decyduje
się na zbudowanie gitary elektrycznej, to musi zdawać sobie sprawę z faktu, że polecane gatunki
drewna są truno dostępne. Bardzo się ucieszyłem, gdy udało mi się znaleźć jesion.
Projekt szyjki po wydrukowaniu został naklejony za pomocą dwustronnej taśmy samoprzylepnej.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

WYCINANIE SZYJKI

Kształt zewnętrzny szyjki wyciąłem za pomocą pilarki.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

FREZOWANIE PROMIENI

Promienie przejść zostały wyfrezowane za pomocą frezarki, niestety, do metalu, co
spowodowało miejscowe przypalanie drewna. Usunięcie przypaleń wymagało późniejszej
obróbki wykańczającej.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

WYKONYWANIE KSZTAŁTU ZEWNĘTRZNEGO

Kształt szyjki - STANDARD THIN - uzyskaliśmy metodą obróbki ręcznej, przy użyciu szablonów.

WYKONYWANIE KORPUSU GITARY

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

WYKONYWANIE KSZTAŁTU ZEWNĘTRZNEGO

Kawałek drewna o wymiarach: grubość: 45 mm, szerokość:350, długość: 500 mm,
uzyskano poprzez sklejenie z trzech kawałków. Na tak przygotowane drewno przykleiliśmy
wydrukowany projekt korpusu.
Warto w tym miejscu powiedzieć, że wydrukowanie drukarką atramentową projektu
gitary musi być cały czas kontrolowane pod względem wymiarowym. Po naklejeniu na drewno
należy sprawdzić istotne wymiary. Tak jak w przypadku szyjki posłużyliśmy się pilarką do
wycięcia ksztłtu zewnętrznego.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

WYKONYWANIE OTWORÓW Z PRZODU KORPUSU

Frezowanie otworów pod osprzęt elektryczny wykonaliśmy również na frezarce do metalu.
Widać wyraźnie przypalenie drewna.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

WYKONYWANIE POWIERZCHNI BOCZNEJ KORPUSU

Obróbka ręczna, szlifowanie papierem ściernym, skrobanie, etc.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

PASOWANIE SZYJKI Z KORPUSEM

Wiele razy trzeba było łączyć ze sobą korpus i szyjkę, żeby sprawdzić poprawność wykonywania.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

PIERWSZY MONTAŻ

Dwa kawałki drewna powoli nabierają kształtu gitary.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

WYKONYWANIE PROMIENIA ZAOKRĄGLENIA KORPUSU

Podobnie jak w przypadku szyjki, w tym miejscu jedynie obróbka ręczna
pozwoliła na uzyskanie pożądanego kształtu.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

GOTOWY KORPUS GITARY

Jesion jest dosyć trudnym materiałem w obróbce, gdyż posiada miejsca twarde
na przemian z miękkimi. Powoduje to konieczność szpachlowania przed malowaniem.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

GITARA PRZED ZMONTOWANIEM PODSTUNNICY

Połączona szyjka z korpusem. Widać dokładnie cztery tulejki umieszczone w szyjce.

PRACE WYKOŃCZENIOWE

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

PRACE WYKOŃCZENIOWE

Szyjka posiada już przyklejoną podstrunnicę, wklejony napinacz i wciśniete progi.
Zdjęcie pokazuje wykonywanie zaokrągleń progów.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ZAKŁADANIE STRUN

Przed malowaniem dobrze jest sprawdzić, czy wszystko przebiegło zgodnie z planem.

GITARA GOTOWA DO MALOWANIA

Za chwilę gitara zmieni barwy. Korpus postanowiliśmy pomalować na czarno,
a szyjkę jedynie lakierem bezbarwnym.Przez kilka dni na korpus nakładaliśmy
kilkanaście warst czarnego lakieru. Szyjka pomalowana została dwa razy lakierem bezbarwnym.
Podstrunnica została dokładnie oklejona papierową taśmą zabezpieczającą.
Tak więc ani progi, ani podstrunnica nie zostały pomalowane.
Kilka dni trwało suszenie i malowanie. Potem, przy montażu gniazda przystawek elektrycznych
zostały ekranowane folią mosiężną.


KOSZT ELEMENTÓW WYKORZYSTANYCH DO ZBUDOWANIA STRATOCASTERA

drewno na korpus, szyjkę przygotowane przez stolarza

100,-zł

maska z przetwornikami produkcji koreańskiej kupiona w sklepie

120,-zł

podstrunnica, progi, napinacz
sprowadziłem z firmy Warmoth (USA)

70,-USD

lakier

50,-zł

uchwyt paska

30,-zł

pasek

25,-zł

przewody elektryczne, taśma mosiężna ekranująca, wkręty

50,-zł