Korg AX3G/AX5G

Ze względu na stosunkowo dużą liczbę osób, pytających się o okrytego sławą KORG’a AX5G bądź 3G, do mej potylicy wpłynął pomysł, aby zrobić prosty przewodnik z opisem efektów - dla tych początkujących, którzy mają wątpliwości, czy aby na pewno podołają obsłudze Multiefektu. Zatem:

Multiefekt ten jest prosty i intuicyjny w obsłudze, jednak przy pierwszym podejściu bez instrukcji może wydawać się nieco skomplikowany. Nie będę pisał tu recenzji Korg’a, można wiele takich znaleźć w sieci. Oto instrukcja tworzenia własnych presetów w KORG’a AX5G (analogicznie – AX3G) by s_pecel. Oczywiście, po co opisywać tak podstawowe czynności i funkcje, jak np. zmiana programu za pomocą guzika... do rzeczy:


Zapisywać własne programy możemy w komórkach 1 – 40 włącznie. Komórkę, którą chcemy edytować, wybieramy, gdy pierwsza gałka jest w pozycji PROGRAM. Teraz, gdy wybraliśmy patch, na którym chcemy tworzyć brzmienie, przełączmy na jedną z grup efektów (PRE FX; DRIVE/AMP; MOD; DELAY/REV), gdy któryś jest włączony warto go wyłączyć naciskając jednocześnie przyciski CANCEL oraz WRITE, aby tworzyć brzmienie wprost ze zwykłego cleanu. Gdy mamy już „czysty” program, przełączamy pokrętło na odpowiednią grupę efektów, wybieramy go, po czym przystępujemy do edycji parametrów, przełączając pokrętło na pozycję PARAM połączoną z efektem, który właśnie edytujemy. Tabelę z parametrami znajdziemy w instrukcji, którą można również pobrać z http://korg.com/downloads/pdf/AX5G_OM_EFG2.pdf . W tabelce, szarym tłem oznaczone są parametry, które możemy kontrolować za pomocą pedału ekspresji. Gdy taki zechcemy przypisać do pedału, wystarczy mieć go „na widoku” i wcisnąć na kilka sekund przycisk ASSIGN, po czym na wyświetlaczu ujrzymy CP. Zapisujemy nasz preset, przekręcając pokrętło na WRITE, wciskając przycisk WRITE, wybierając za pomocą przełączników nożnych numer komórki, po czym ponownie naciskając przycisk WRITE.

Opis efektów:
PRE FX - efekty ogólne
COMP – kompresor (nieco za dużo szumów)
PICKUP – symulator przystawki, HS, SH
AC SIM – symulator gitary akustycznej, nieco przymulony
SLOWATK – sprawia, że dźwięk powoli wybrzmiewa (przykład: Pearl Jam – Inside Job, około 59 sekundy)
AUTO WAH – auto kaczka, nienajlepsza IMO
VIB/PH – Uni-vibe bądź fazer
CH/FLN – chorus lub flanger, imo mało potrzebny, bo mamy efekty modulacyjne... ale przydatny czasem.
OCTAVE – oktawer, nieco zbyt duża latencja przy większej ilości dźwięków
RINGMOD – brzmi podobnie do dźwięku dzwonka starych telefonów
DRONE – ponoć sitar
WAH – aktywowany przez przycisk ASSIGN, kaczka

DRIVE oraz AMP - przestery i symulacje wzmacniaczy
TUBE OD – typowy, lekki overdrive
BTQ OD – czystszy od poprzednika overdrive
FAT DIST – Distortion, IMO nieciekawy
OR DIST – również distortion, lepszy od poprzednika
METAL – ładny, cięższy distortion
SHRED – mało ciekawy, szredujący dist:P
FUZZ – typowy fuzz
OCTFUZZ – fuzz z octaverem

BTQ CL – zwykły clean
BLK2X12 – Fender blackface, ładny do bluesa i po chwili zabawy również do funku
AC15 - VOX AC15
AC30TB – VOX AC30
UK68P - Marshall 1959 SLP
UK80S - Marshall JCM 800 Modell 2203
UK MDN - Marshall JCM 2000 DSL100
US MDN - Mesa Rectifier

LEVEL/NR/CAB/PEADL
LEVEL – poziom głośności programu
NR – redukcja szumów
CAB – symulacja paczki gitarowej, dostępna tylko, gdy używamy DRIVE/AMP.
Paczki gitarowe:
C0 - TWEED 1x8- Fender Tweed
C1 - TWEED 1x12
C2 - TWEED 4x10
C3 - BLACK 2x10
C4 - BLACK 2x12
C5 - AC15TBX
C6 - AC30TBX
C7 - Uk H30
C8 - UK T75
C9 - US V30

P_ - wartość, jaką pedał ekspresji przyjmuje w położeniu najwyższym (najbliżej ciebie)
_
P - wartość, jaką pedał ekspresji przyjmuje w położeniu najniższym (najdalej od ciebie)

MOD - efekty modulacyjne
CL CHO – klasyczny chorus
MT CHO – chorus stereo
CL FLN – klasyczny flager
BI CHO – chorus podobny do MT CHO
DUO PH – podwójny fazer
TREM – tremolo
ROTARY - efekt stereo – dźwięk „lata”
PITCH – pitch shifter, dodaje dźwięk do podstawowego oddalony o określony interwał
RND FILT – dodaje różne dźwięki, brzmi trochę jak pod wodą
FILTRON – podobny efekt do kaczki

DELAY/REV - delaye i efekty przestrzenne
ECHO+ - nieco delayowate echo
MLT HD – podobne do poprzednika, nieco delikatniejsze
MOD DLY – delay
ST DLY- delay
PP DLY- delay
SLAP- lekkie echo
SPRING- echo
PLATE- ładny reveb
ROOM- reverb
HALL- i... reverb:P

Jestem pewny, ze znajdą się tu jakieś błędy. Oczywiście, praca to nie tylko moje dzieło, pomogłem sobie również zasobami internetowymi. Ktoś zna jakieś fajne triki do ax5g (czity )? Niech pisze tu, każdemu posiadaczowi ax3/5g się przyda:)

Mam nadzieję, że komuś pomogłem:P